آیا ردپایی از خدا در شهرسازی وجود دارد؟

خرید بک لینک

سلام
باید یک عذر خواهی کنم بابت دیر شدن انتشار متن،(فکر کنم یک ماهی شد بدون متن)شرمنده ذهنم مشوش بود و حال مطالعه و نوشتن نداشتم...

و اینکه پیرامون مطلب مکتب اصفهان و درد سر های امروزش ادامه ندم چون خیلی زوده و حیف اگه از دهان و قلم من به این موضوعپرداخته شود...

مطلب امروز بیشتر طرح مسئله است و امیدوارم بتونه جرقه ای زده بشه در ذهن شما اگر علاقه مند باشید!!؟...

اگر شما مطالعه کننده ای باشید که هیچ دانش قبلی از شهرسازی نداشتهباشید، ردپای خدا رو در شهرسازی پیدا می کنید؟

اصلا شهرسازی دانشی هست که به خدا توجه کند؟

شهرسازی دانشی است لاییک یا ضد خدا؟

به نظرم شهرسازی دانشی ضد خدا نیست اما نسبت به خدا چه موضعی دارد؟

شاید بتونیم بگیم شهرسازی چون به مطالعه جوامع می پردازد (با فرضاینکه جوامع خدامحوری وجود داشته باشد) نسخه ای متفاوت خواهد داشت. اما گذشته ازنوع باور مردم آن جوامع خود دانش به خودی به خود چه نسبتی با خدا دارد؟

شهرسازی در وضع موجودش تا آنجا که من می دانم نسبتی با خدا ندارد درشهرسازی طبیعت است و گونه خاص آن یعنی بشر، دانش موجود فعل خدا را و حکمت خدا رادر هیچ کجا داخل نکرده است و در بهترین حالت برخی از احکام خدارا دیده است که آنهممربوط می شود به تبلور خاص شهرسازی در جوامع خاص.

حال با چنین دانش بشر بنیاد، میتوان شهر اسلامی ساخت؟!

کپی کردن چهارتا طاق و گنبد می تواند محصولی حقیقتا اسلامی تولیدکند؟

آن دسته از کسانی که به دنبال چنین مفهومی هستند (شهر اسلامی)درابتدا باید بنیان های نظری آن را فراهم کنند چنانچه در چند صد سال پیش در ایرانفراهم بوده است البته آن بنیان های سنتی دیگر به کار نمی آیند اگر قرار بود کاراباشند به آسانی نابود نمی شدند.

شهرسازی چون برای انسان است و انسان هم خدایی است پس ردپایی از خدادر شهرسازی وجود دارد.

برای اسلامی کردن شهر که منطقا اوج انسانی سازی شهر است باید سوال ازانسانیت کرد و این سوال را بر اساس انسانی ترین منابع جواب داد باید نسبت انسان رابا محیط و طبیعت و علم و حکومت و تکنولوژی پاسخی فراخور داد.باید خوب و بد انسان و ابزار دستیابی را شناخت

به عبارت دیگر شهراسلامی باید تجلی فطرت انسان باشد و نه تکرار شهری که قبلا اندکی اسلامی تر بوده،این فطرت نه تبلیغاتی است و نه تبلیغ پذیر است، باید به جای بزرگ کردن این اسم بهتقویت مسما پرداخت.

کسانی که ادعای شهر اسلامی دارند باید اول این دانش را از حال لاییک(شاید دکارتی) در بیاورند، که این کار با همایش و گردهمایی و بودجه گرفتن حل نمیشود.
باید فکر پشت مسئله شهر اسلامی باشد و این تلاش ها اگر فکر نباشد احتمالا پرضرر همخواهند بود، ( بله در مشهد مقدس ضرر اش رادیدم و دیدیم)، که حداقل ضرر آن غفلت از مسئله اصلی شد.


داریم "ادای شهر امام زمانی" را در میاریم...

ما را در سایت داریم "ادای شهر امام زمانی" را در میاریم دنبال می‌کنید

برچسب: نویسنده: بازدید: 93 تاريخ: چهارشنبه 13 تير 1397 ساعت: 20:43

صفحه بندی