تهران شهریست که از مسائل متعددی رنج می برد
از طرفی در برخی از قسمتها مسائل زونینگ و تک کاربری شدن مشکل ایجاد کرده
از طرف دیگر غلبه شدید توده برفضا در برخی محلات کمبود فضاهای عمومی مشکل است
و در برخی محلات مسئله امنیتفضای عمومی جدیست ،
در چنین شرایطی تقسیم بندی بافت بر اساس ویژگی های اساسی آنبسیار مفید است در درجه اول این دسته بندی میتواند به نوشتن راهنماهایطراحی شهری کمک کند و از طرف دیگر آن گونه شناسی می تواند شخصیت های محلات را حفظکند.
گونه شناسی صرفا یک تقسیم بندی نیست؟؟!!
در گونه شناسی طراحی شهری معمولافرم و عملکرد را در ارتباطی تنگاتنگ با یکدیگر میبینند و معمولا نگاهی تاریخی بهانواع گونه ها دارند، گونه شناسی علاوه بر اینکه مسائل و در پی آن راه حل ها رادسته بندی می کند به انواع توسعه در مناطق فرادست راهکار ارائه می دهد.
متاسفانه تحقیقی مستدل و کارا در این زمینه تا بحال انجام نشده است وجز چند مورد گونه شناسی فضاهای شهری ایران که آنهم محدود به فضاها تاریخی و بسیاربا رویکرد عملکردی صورت گرفت نمونه شناخته شده دیگری وجود ندارد.
انجام چنین تحقیق نیاز به یک کار گروهی و منابع قابل توجه مالی وتخصصی دارد و از دست یک فرد خارج است حتی اگر در محدود ترین حالت بخواهیم بافت راصرفا بر اساس
دانه بندی و شبکه ارتباطی و تراکم و فضاهای عمومی و خصوصی آن ببینیم.
در هر حال گونه شناسی باید شامل ویژگی های اصلی یک گونه شود،
اما مثلا لازم نیست مقاومتبناها را در گونه شناسی لزوما بگنجانیم چون هر توسعه ای باید مقاومت را در بر گیرد!
امیدوارم تیم حرفه ای تحقیق دررابطه با گونه شناسی بافت شهر را به نحو شایسته انجام دهد.
ما را در سایت داریم "ادای شهر امام زمانی" را در میاریم دنبال میکنید
برچسب: نویسنده: بازدید: 120